Godkväll!

Henke jobbar kväll idag, så jag har varit ensam med katterna sedan jag kom hem från stallet. Red dressyrträning i stallet för Tina, tyvärr hade jag inte alls samma känsla på Sam idag som i tisdags – synd att den inte behölls. Hur som helst så lyckades vi komma allt närmare den känslan mot slutet och övade en hel del programdelar från LA:3 eftersom jag upptäckte imorse att jag kommit med i alla tre klasser på Lilla Edets Sommardressyr från att ha varit reserv i varje. Så nu ska det trimmas och så startar vi tre klasser där om två veckor vilket blir en bra början på vår höstsäsong vars mål är att avsluta med att debutera MSV C:1, utan speciella krav på procent eller liknande men med en någorlunda bra känsla.

DSC_0100
Vi har ju inte ridit dressyr så seriöst, men nu känns det ändå som om LA-MSVC borde vi klara av så varför inte prova och få det svart på vitt? Jag är väldigt sällan nöjd efter en dressyrritt, jag har alltid massvis med saker som kunde varit bättre. Som senast han ryggade inte tillräckligt många steg, han stod inte jämnt i halten, över tygeln i galoppfattningarna, hackig förvänd och dålig rytm i skritten för att tala om några, och ändå lyckas jag skrapa ihop 63% och en 4e plats. Det är inte så att jag klagar på Sam, utan det är såklart mycket mitt fel men samtidigt tror jag att utan att ”klaga” hade jag inte varit motiverad att komma längre. Sam har en bra utstrålning och folk säger alltid att det såg jättefint ut, trots att jag kände precis tvärtom. Det gör ju bara att jag vet att det finns så mycket mer där att hämta, så mycket mer träning att ta del av för att komma ännu längre. Dressyr är roligt när man får till den där känslan, men kan suga rejält när det känns som man sitter på en åsna. Tyvärr finns det inget annat att göra än att rida bättre då, och det är därför jag nu efter att ha avnjutit tacos till middag ska ägna en stund av kvällen till fysträning – så att jag själv blir starkare, uthålligare och framförallt får en stabilare sits i dressyrsadeln.

Så nu blir det lite mag-styrkeövningar här hemma på golvet med hjälp av kroppsvikt och gummiband. Omvänd planka, höftlyft, sit-ups, plankhävningar är några av de övningar jag samlat ihop för att nu köra järnet med innan det blir en välförtjänt dusch, manikyr och soffhäng resten utav kvällen.